Het theorie-examen is momenteel onderwerp van gesprek in de media. Aanleiding is het slagingspercentage dat gezakt is van 56% in 2002 naar nog maar net boven de 40% in recente jaren. Daarbij zijn de soms louche aanbieders van eendagcursussen een doorn in het oog voor het CBR.

Aanleiding genoeg voor de Volkskrant om op onderzoek uit te gaan en een reportage te schrijven. Hier te vinden door op de link te klikken: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/het-theorie-examen-van-het-rijbewijs-is-voor-veel-jongeren-een-te-grote-opgave~bd10bf2b/

In deze uitstekende reportage komen een aantal interessante zaken naar voren vanuit de praktijk en vanuit de betrokken partijen bij het theorie-examen. Voor ons, bij het Nationaal Theoriecentrum, een mooie gelegenheid om hier op in te gaan aangezien wij ook van mening zijn dat een cursist zich de auto theorie echt eigen moet maken en niet alleen maar trucjes moet leren om te slagen.

Wij kregen een grote glimlach op ons gezicht door de aangehaalde quote van CBR-directeur Alexander Pechtold. “Toen ik mijn theorie moest halen, werd ik in een klaslokaal gezet.” Geheel in lijn met de CBR-directeur poneren wij vaak de stelling: op school krijg je toch ook les van een docent? Het is een vreemd gegeven, en vaak dus onmogelijke opdracht, om de droge lesstof zelfstandig te leren en echt te beheersen. Uitleg van een ervaren docent biedt daarom uitkomst. Bij het Nationaal Theoriecentrum bieden wij dit zowel online via Zoom als fysiek in de klas aan!

Oefenen, herhalen en tijd investeren in het leren zijn de opofferingen die een cursist moet maken om te slagen. Met deze visie onderscheiden wij ons duidelijk van de ‘in één dag slagen’ aanbieders. Wij bieden een complete (online) leeromgeving aan. Natuurlijk helpen wij ook bij het voorkomen van instinkers/strikvragen. Maar daarbij doen we meer dan alleen trucjes leren. Doordat cursisten les krijgen van een ervaren docent leren ze bij ons ook waarom regels er zijn en wanneer je ze tegenkomt in de praktijk. Dit maakt rijles straks ook nog eens makkelijker en zorgt voor betere bestuurders op de weg. De investering in het les krijgen van auto theorie betaald zich dus gelijk weer terug!

Het klopt dat het verkeer complexer is geworden door de toevoeging van voornamelijk nieuwe elektrische voortuigen. Mogelijk dat dit zorgt voor nog meer lesstof en een lager slagingspercentage. Wij vinden het theorie-examen een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de Nederlandse weg. Het examen makkelijker maken is volgens ons dan ook niet de oplossing.

Of we nu in de jeugd jaren van Dhr Pechtold of die van de hedendaagse cursisten leven maakt weinig verschil. Je wilt je examen halen en gaan autorijden! En daar zul je voor moeten studeren en veel oefenen. Met de persoonlijke aanpak van het Nationaal Theoriecentrum zorgen wij samen met jou dat dit helemaal gaat lukken.

Team NTC